Waarom de opkomst van de elektrische auto slecht nieuws is voor de Europese auto-industrie

elektrische auto 2035 ing

Foto: ANP

De opkomst van elektrisch rijden is slecht nieuws voor Europese autofabrikanten. De Europese auto-industrie is toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren, maar bij elektrisch rijden lopen de Verenigde Staten en vooral Azië voorop, zo concludeert het economisch bureau van de ING donderdag.

Traditioneel verdienen autofabrikanten veel geld aan onderhoud en onderdelen, en juist Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Maar dat gaat bij elektrisch rijden veranderen. Elektromotoren zijn simpeler en bevatten veel minder onderdelen en hebben daardoor ook minder onderhoud nodig. Daardoor komen de marges onder druk te staan.

Volkswagen en Mercedes lijken zich nog geen zorgen te hoeven maken: consumenten stappen nog niet massaal over omdat de infrastructuur om je auto op te laden nog niet voldoende is aangelegd. Bovendien is de actieradius beperkt, en zijn elektrische auto’s nog erg duur.

Maar volgens ING worden die barrières de komende jaren geslecht. In 2024 zijn de kosten van een elektrische auto even hoog als van een auto met een verbrandingsmotor, en is de actieradius meer dan acceptabel. De bank verwacht dat in 2035 de gehele automarkt elektrisch zou kunnen zijn.

Bijkomend probleem is dat makers van elektrische auto’s veel meer vertrouwen op externe toeleveranciers voor elektromotoren en batterijen dan bij verbrandingsmotoren. Momenteel wordt 97 procent van de accu’s voor elektrische auto’s buiten Europa gemaakt. Het gros van de accu’s komt uit Azië. Zie onderstaande grafiek: oranje is het marktaandeel in de productie van brandstofmotoren, grijs in de productie van accu’s.

Volgens de sectoreconomen van de ING worden de drie voornaamste barrières voor elektrisch rijden steeds kleiner. De oplaadinfrastructuur wordt steeds beter en het bereik van de auto's groter. Verder is de verwachting dat de kosten voor elektrisch rijden in 2024 al gemiddeld gelijk zijn aan die van rijden op brandstof. In 2035 worden volgens de kenners alleen nog maar elektrische auto's gemaakt.